کتاب های ترم اول پزشکی

کتاب های ترم اول پزشکی

کتاب های پزشکی ترم اول در اغلب دانشگاه‌های ایران مشابه است ولی گاهی اوقات استاد مربوطه ترجیح می‌دهد از روی جزوه یا منبع خلاصه شده تدریس نماید و مباحث غیر ضروری را به دانشجو تحمیل نکند. تعداد واحدها و دروسی که دانشجویان رشته پزشکی باید درطول دوران تحصیلی بگذرانند در تمام دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه شهید بهشتی، شیراز، مشهد، گلستان و… یکسان است. در این مقاله به معرفی کامل منابع، جزوات و کتاب های خلاصه شده برای دانشجویان ترم اول پزشکی می‌پردازیم.

واحدها و منابع ترم اول پزشکی

از دروس پایه و تخصصی که در کلیه رشته های پزشکی بایستی پشت سربگذارید دروسی نظیر آناتومی گری، فیزیولوژی گایتون، بافت شناسی جان کوئیرا، ژنتیک پزشکی امری و… است. دروس عمومی نیز شامل زبان و اخلاق اسلامی، ادبیات فارسی می‌باشد. برای این دروس چندین منابع معرفی شده است که در این مقاله به بهترین و معروف‌ترین کتاب‌های موجود اشاره می‌کنیم.

آناتومی (تشریح1)

درس آناتومی در ترم اول پزشکی دانشگاه تهران تحت عنوان آناتومی 1 ارائه می‌شود و منبع اصلی آن آناتومی گری است. آناتومی یک شامل آناتومی سینه، شکم، دستگاه ادراری تناسلی مرد و زن است. آناتومی دو شامل سر گردن و اعصاب مرکزی می‌باشد. آناتومی سه شامل آناتومی اندام فوقانی و تحتانی است.

بافت شناسی

در دانشگاه پزشکی تهران درس بافت شناسی به دو قسمت بافت شناسی عمومی و بافت شناسی اختصاصی تقسیم می‌شود و منبع آن بافت شناسی جان کوئیرا است. دانشجویان برای بافت شناسی عمومی بایستی 17 ساعت دوره آموزشی و برای اختصاصی 34 ساعت را در این ترم آموزش ببینند.
بافت شناسی عمومی شامل: سلول و مقدمات بافت شناسی، بافت پوششی، بافت همبند خاص (سلول‌ها، رشته و ماده بنیادی) انواع بافت همبند (خون و لنف، خونسازی، غضروف و رشد آن، استخوان، استخوان سازی و ترمیم شکستگی، مفصل)، بافت عضلانی، بافت عصبی، دستگاه اعصاب محیطی و انتهای اعصاب می‌باشد.

بیوشیمی

برای درس بیوشیمی 6 واحد به صورت نظری و عملی اختصاص داده شده است. دانشجویان برای بیوشیمی نظری بایستی 85 ساعت دوره آموزشی و برای واحد عملی آن 34 ساعت را در این ترم آموزش ببینند. منبع درس بیوشیمی برای دانشجویان ترم اول پزشکی بیوشیمی لنینجر است که در ادامه چندتا از بهترین ترجمه‌های لنینجر معرفی شده است.

کتاب فیزیک پزشکی برای دانشجویان

کتاب فیزیک پزشکی عقابیان با هدف آشنایی دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی با مباحث گوناگون فیزیک پزشکی شامل نور، جریان های پرفرکانس، صوت، اشعه ایکس، پزشکی هسته ای، و رادیوبیولوژی و حفاظت تدوین شده است.

در کتاب فیزیک پزشکی دکتر عقابیان، پنج مبحث طبق برنامه مصوب شورای عالی برنامه ریزی (طبق جدول مقدمه) توسط اساتید باتجربه که چندین سال مسئولیت تدریس و آموزش دانشجویان پزشکی را به عهده داشته اند، تهیه شده و سعی گردیده است تا حجم و محتوای مطالب دربرگیرنده نیاز عمومی دانشجویان پزشکی باشد و مواد امتحانی علوم پایه پزشکی را در حد ممکن پوشش دهد. برای دانشجویان دندانپزشکی، تأکید بیشتر روی اشعه x ،کاربردهای آن و حفاظت پرتوی توصیه می‌گردد.

برای مشاهده اطلاعات کامل‌تر و خرید کتاب فیزیک پزشکی دکتر عقابیان می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید.
فیزیک پزشکی
خرید اطلس آناتومی
مشاهده همه
کتاب اطلس آناتومی نتر

اطلس نتر 2023 Atlas of Human Anatomy Netter

360,000 تومان
کتاب اطلس آناتومی نتر

اطلس نتر کاغذ گلاسه بدون Appendix

490,000 تومان
کتاب اطلس آناتومی نتر

اطلس نتر کاغذ تحریر بدون Appendix

399,000 تومان
خرید کتاب آناتومی گری
مشاهده همه
خرید کتاب بیوشیمی
مشاهده همه
دیدگاه کاربران
1 دیدگاه
  • محمد رحیم ۹ مهر ۱۴۰۲ / ۱۴:۳۱

    کتاب بیوشیمی ضروری نترNetter’s Essential Biochemistry با ترجمه فارسی ضرورت داریم.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *