نمایشگاه کتاب تهران 1403

نمایشگاه کتاب تهران 1403

نمایشگاه کتاب تهران به عنوان یکی از بزرگترین رویدادهای فرهنگی ایران از تاریخ 19 الی 29 اردیبهشت 1403 برگزار خواهد شد.

مدیرعامل موسسه خانه کتاب گفت: امسال برای نخستین بار کتابفروشان از طریق سامانه خرید از کتابفروشان هم در سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران 1403 حضور دارند، همچنین امسال علاوه بر کشور مهمان، شهر مهمان ویژه نیز در نمایشگاه خواهیم داشت.
به‌گزارش خبرگزاری تسنیم، علی رمضانی، مدیرعامل موسسه خانه کتاب در مصاحبه‌ای با رادیو اظهار داشت: برای اولین بار کتابفروشان سراسر کشور از طریق سامانه خرید از کتابفروشان در سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور خواهند داشت.

وی افزود: همواره در ایام برگزاری نمایشگاه با این مساله مواجه بودیم که برخی مطرح می‌کنند به دنبال برگزاری نمایشگاه کتابفروشی‌های کشور دچار رکود می‌شوند، این دغدغه تصمیم‌گیران در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در طول این سال‌ها بود.

رمضانی با اشاره به چگونگی حضور کتابفروشان در این رویداد، توضیح داد: با توجه به زیرساختی که در سامانه خرید از کتابفروشی‌ها از سال گذشته فراهم شد، امسال برای اولین بار کتابفروشان کشور هم در ایام برگزاری نمایشگاه می‌توانند موجودی کتاب‌های خود را تحت ضوابط نمایشگاه به فروش برسانند و آن‌ها هم از این نمایشگاه بهره‌مند شوند.

وی در این زمینه یادآور شد: در این زمینه مردم به یک درگاه مراجعه می‌کنند و اثر را ابتدا با دسته‌بندی ناشر و سپس کتابفروشی‌های مختلف و قیمت‌های مختلف می‌توانند مشاهده کنند و بر اساس سلیقه و درخواست خود، کتاب مورد نظرشان را سفارش دهند.

رمضانی تاکید کرد: اصلاحاتی که می‌خواهیم در صنعت نشر انجام ‌دهیم باید به تدریج و به مرور زمان انجام شود تا بر اساس این تصمیمات مشکلی برای کل صنعت ایجاد نشود، در این زمینه تصمیم گرفته شد امسال برای اولین بار کتابفروشان از یارانه دولت در ایام نمایشگاه کتاب تهران بهره‌مند شوند.

وی با بیان اینکه نمایشگاه تلاش می‌کند به سمتی برود که پاسخ به روز به نیاز مخاطبان بدهد، افزود: اوایل نمایشگاه کتاب با هدف دسترسی بهتر مردم به آثار برگزار می‌شد، در آن زمان گستردگی کتابفروشی‌ها و امکان دسترسی مجازی به کتابفروشی را نداشتیم و هدف نمایشگاه در دسترس قرار دادن منابع تازه برای عموم شده است، اما اکنون با گسترده شدن کتابفروشی‌ها و دسترسی گسترده‌ای که در سامانه ایجاد شده است، نمایشگاه می‌تواند ظرفیت‌های فرهنگی، ترویجی و نشست‌های عمومی برای جهت‌دهی به صنعت را بیشتر دنبال کند.

رمضانی ادامه داد: از کارکرد غلبه یافته فضای فروش که برخی مطرح می‌کنند فروشگاه است یا نمایشگاه، و هیچ نمایشگاهی نیست که مخاطب عمومی داشته باشد و فروش نداشته باشد، اما در تنظیم صورت نهایی نمایشگاه باید تلاش کنیم اقتضای روز و نیاز زمانه گفتگوی ناشران و نویسندگان در نمایشگاه بیشتر جلوه پیدا کند و با افزوده شدن کتابفروشی‌ها به بخش مجازی، در بخش حضوری فعالیت‌های فرهنگی بیشتری را داشته باشیم.

مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران همچنین درباره علت این تصمیم‌گیری، گفت: از سال گذشته برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران نیز به عنوان یک روش جدید دنبال شد و مردم می‌توانستند در سراسر کشور کتاب‌های مورد نیاز خود را به صورت مجازی خریداری کنند، یارانه اعطایی که توسط دولت و حامیان مالی تامین می‌شد در بخش مجازی قرار می‌گرفت و مردم مجبور نبودند که از سراسر کشور برای خرید کتاب به تهران بیایند.

انتخاب شهر مهمان ویژه در کنار کشور مهمان ویژه

وی در بخش دیگر صحبت‌های خود درباره چگونگی ثبت‌نام کتابفروشی‌ها نیز توضیح داد: هنوز برای نمایشگاه آغاز نشده و در هفته‌ آتی، شرایط و ضوابط در این حوزه اطلاع‌رسانی خواهد شد، زیرا فرصتی برای کتابفروشان است تا منابع خود بخصوص تازه‌های نشر را تکمیل کنند تا به مردم خدمات بدهند.

رمضانی با بیان اینکه ثبت‌نام ناشران قبل از سال 1403 به پایان رسیده است، افزود: نقشه‌های نهایی جانمایی ناشران در حال تکمیل است و در هفته آینده ثبت‌نام ناشران با واریز هزینه غرفه نهایی می‌شود، ثبت‌نام خبرنگاران و رسانه‌ها نیز آغاز شده زیرا قرار است امسال خدمات ویژه‌ای به این گروه اختصاص داده شود.

روش های دسترسی به نمایشگاه کتاب 1403

اگر مشتاق به رفتن به نمایشگاه کتاب هستید، باید با راه‌های دسترسی به محل برگزاری نمایشگاه آشنا باشید. محل برگزاری نمایشگاه کتاب در مصلی تهران است، و در ادامه مطلب روش های دسترسی از طریق مترو، ماشین شخصی، تاکسی و اتوبوس و برسی میکنیم.

نمایشگاه کتاب از طریق مترو:

اولین پیشنهاد ما برای رفتن به مصلی و نمایشگاه کتاب از طریق مترو است، یکی از مزیای مترو نداشتن مشکل ترافیک است ولی در نظر داشته باشید در زمان نمایشگاه ایستگاه مصلی و شهید بهشتی نسبتا شلوغ است. در نزدیکی محل برگزاری نمایشگاه کتاب در مصلی تهران، ۲ ایستگاه متروی شهید بهشتی و مصلی وجود دارد.

دسترسی به ایستگاه مصلی: از خطوط 1 و 5 که در نقشه به رنگ‌های قرمز و صورتی است

دسترسی به ایستگاه شهید بهشتی: از خطوط 1 و 3 که در نقشه به رنگ‌های قرمز و آبی است

نمایشگاه کتاب از طریق ماشین شخصی:

اگر قصد دارید با ماشین شخصی خود به نمایشگاه بروید از آدرس‌های زیر برای رسیدن به نمایشگاه و پارک خودرو استفاده کنید.

خیابان شهید بهشتی- پارکینگ درب شماره یک: دسترسی از خیابان شهید بهشتی واقع در ضلع جنوبی مصلیخیابان مفتح- پارکینگ لجستیک- دسترسی از خیابان مفتح، قبل از دانشگاه الهیاتاتوبان رسالت- پارکینگ گلگشت- دسترسی از اتوبان رسالت، قبل از سازمان فرهنگ و ارتباطات

نمایشگاه کتاب از طریق تاکسی :

برای رسیدن به مصلی امکان استفاده از از تاکسی‌ها یا ون‌هایی که در میدان تجریش، میدان نوبنیاد، میدان صنعت، پایانه بیهقی، میدان رسالت، پایانه تهران‌پارس، ترمینال آزادی، ترمینال جنوب، میدان راه‌آهن، پایانه خاوران، پایانه نعمت‌آباد و پایانه شاهد به مقصد نمایشگاه کتاب، را دارید.

نمایشگاه کتاب از طریق اتوبوس :

برای رسیدن به مصلی میتوانید از اتوبوس هم استفاده کنید. اتوبوس‌هایی وجود دارد که به صورت مستقیم از ایستگاه مبدا به مصلی می‌روند.

ایستگاه‌هایی که اتوبوس‌های آن مستقیم به مصلی می‌روند به شکل زیر است:

اتوبوس‌های مستقیم به مصلی از ایستگاه‌های زیر حرکت می‌کنند:

ایستگاه میدان آزادی، ایستگاه صادقیه، ایستگاه تجریش، ایستگاه قیطریه، ایستگاه میدان امام حسین(ع)، ایستگاه خراسان، ایستگاه میدان انقلاب، ایستگاه میدان صنعت، ایستگاه میدان رسالت، ایستگاه هفت تیر، ایستگاه ونک، ایستگاه خاوران.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *