تبدیل پایان نامه به کتاب

تبدیل پایان نامه به کتاب

همانطور که می‌دانید، کتاب یک گنجینه ارزشمند در بین تمام اقشار جامعه است، از دانشجویان تا اساتید، پژوهشگران، کودکان و عموم مردم با هر سطح تحصیلی و علمی که دارند.  اولین و مهمترین دلیل تبدیل پایان نامه به کتاب، ارزش معنوی آن است. معمولاً برای گردآوری پایان نامه، دانشجویان زحمات زیادی می کشند و تحقیقات زیادی انجام می‌دهند؛ بنابراین اغلب پایان نامه‌ها از مطالب ارزشمندی برخوردار هستند. اما متأسفانه، پس از اتمام جلسه دفاع، بجز یک نسخه در دست دانشجو و نسخه دیگر در کتابخانه دانشگاه کاربرد دیگری ندارد.

تبدیل پایان نامه به کتاب می‌تواند اهمیت بسیار زیادی داشته باشد.. به عنوان مثال، اگر یک پایان نامه کاربردی و با کیفیت توسط دانشجو تهیه شده باشد، نسخه کتابی آن می‌تواند بسیار مفید بوده و با یک ویرایش حرفه ای، می‌توان آن را به مرحله فروش نیز رساند. علاوه بر این تبدیل پایان نامه به کتاب می تواند به بالا بردن سطح علمی کشور، برخورداری دانشجو از یک سری امتیازات ویژه و .. نیز کمک کند. این موضوع باعث اهمیت پیدا کردن این موضوع برای دانشجویان می‌شود. در ادامه مطلب، به مزایای تبدیل پایان نامه و هزینه انجام اینکار خواهیم پرداخت:

تفاوت کتاب و پایان نامه

قبل از اینکه درباره تبدیل پایان نامه به کتاب توضیح دهیم بهتر است تفاوت این دو را به خوبی بدانیم. در واقع پایان نامه یکی از مراحلی است که هر دانشجوی ارشد و دکترایی باید آن را با موفقیت سپری کند تا بتواند مدرک دانشجویی خود را بگیرد. فرمت آن به این شکل است که از یک متن طولانی با تحقیقات زیاد برخوردار است. متن آن تحت نظر یک فرد متخصص نوشته شده است. هر دانشجویی در صورتی که تحقیقات علمی مناسبی داشته باشد می تواند آن را به یک مرجع علمی تبدیل کند و با تبدیل پایان نامه خود به کتاب آن را ماندگار کند.

مزایای تبدیل پایان نامه به کتاب

همان طور که گفته شد به غیر از ارزش معنوی این کار، تبدیل پایان نامه به کتاب مزایای فوق العاده ای به همراه دارد. از مهم ترین مزایای آن می توان به موارد زیر اشاره داشت:

برخورداری دانشجو از امتیاز ویژه در مصاحبه دکتری: در صورتی که یک پایان نامه با ارزش علمی مناسب را داشته باشید و آن را به کتاب تبدیل کنید می توانید در مصاحبه دکتری تا 4 امتیاز اخذ نمایید.

هزینه مناسب: چاپ کتاب بر خلاف انتظارات عموم از هزینه مناسبی برخوردار است

کوتاه بودن پروسه انجام: در پروسه تبدیل پایان نامه به کتاب طولانی ترین بخش آن مربوط به اخذ مجوز های مربوطه می باشد. اما در کل پروسه کوتاهی دارد.

ثبت کتاب در کتابخانه ملی: با اخذ مجوز های مربوطه به راحتی می توانید کتاب چاپ شده خود را در کتابخانه ملی ثبت کنید

پروسه تبدیل پایان نامه به کتاب چگونه است؟

فرمت کلی پایان‌نامه با فرمت کتاب بسیار متفاوت است. برای تبدیل پایان‌نامه به یک کتاب، باید آن را به یک فرمت مناسب  تبدیل کنید. مخاطبان کتاب شامل افراد متفاوتی از جمله دانشجویان، پژوهشگران، فرهنگ‌نویسان، و متخصصان می‌باشند. بنابراین، بهتر است متن کتاب بسیار روان‌تر و ساده‌تر از پایان‌نامه باشد. برای تبدیل پایان‌نامه به کتاب، می‌توانید به چند مورد توجه کنید، از جمله:

  • انتخاب یک عنوان مناسب: عنوان پایان نامه برای تبدیل به کتاب باید کوتاه و جذاب باشد تا برای مخاطب جذابیت داشته باشد و معرف محتوای کتاب باشد.
  • طراحی جلد کتاب: در طراحی جلد کتاب، باید به موازین قانونی و محتوای کتاب توجه شود و طراحی جذابی با توجه به موضوع، فرهنگ و آداب و رسوم کشور و قابلیت جذب مخاطب ارائه شود؛ در صورت عدم آشنایی با نرم‌افزارهای گرافیکی، می‌توان از یک طراح گرافیست کمک گرفت.
  • اصلاح و بهبود سبک نوشتاری: سعی کنید جملات را ساده تر کنید و از اصطلاحات و کلمات فنی خودداری کنید.
  • بهبود سازماندهی: برای کتاب، شما باید ترتیب مناسبی را برای فصل‌ها و بخش‌ها ایجاد کنید. همچنین، باید از تنظیم صفحه، فونت و قلم‌های خاص استفاده کنید.
  • اضافه کردن محتوا: برای جذابیت کتاب، می‌توانید موارد جدیدی به محتوای پایان‌نامه خود اضافه کنید، اما این نکته را به خاطر داشته باشید که محتوای جدیدی که به کتاب اضافه می‌کنید باید با محتوای اصلی پایان‌نامه هماهنگ باشد.

با توجه به این نکات، می‌توانید پایان‌نامه خود را به یک کتاب جذاب و قابل فهم تبدیل کنید.

مرحله مهم پس از تبدیل پایان نامه به کتاب

پس از این که فرمت پایان نامه را به خوبی به فرمت کتاب تبدیل کردید، حال می بایست منتظر تایید نهایی سازمان های مربوطه و اخذ مجوز ها باشید. پس از آن می توانید مراحل بعدی را انجام دهید. این مراحل عبارتند از:

مرحله اول: دریافت شابک

شابک یا ISBN، یک کد 13 رقمی برای شناسایی کتاب‌ها است که شامل پیشوند که با 978 آغاز می شود، موقعیت جغرافیایی، ناشر، شناسه عنوان کتاب و رقم کنترل و یا مجوز کتاب است که با فرمول خاصی محاسبه می‌شود. با این کد می‌توان به راحتی کتب مختلف را جستجو کرد. شما برای اخذ مجوز نیازمند دریافت شابک می باشید.

مرحله دوم: اخذ مجوز فیپا

فیپا یا فهرست نویسی پیش از چاپ، مجوزی است که با ثبت اطلاعات کتاب شما بر مبنای استانداردهای بین المللی، قبل از چاپ، صادر می‌شود. این مشخصات شامل نام نویسنده، عنوان کتاب، مشخصات ناشر، سال چاپ کتاب، مشخصات ظاهری کتاب مانند تعداد صفحات، نوع قطع، شماره شابک، رتبه بندی کنگره و شماره کتاب شناسی ملی کتاب می‌باشد. رسمی که به‌ عنوان مرجع صدور فیبا در ایران فعالیت می کند، سازمان اسناد و کتابخانه ملی است

مرحله سوم: اخذ مجوز چاپ

پس از طراحی جلد کتاب باید 3 نسخه چاپی آن را به وزارت ارشاد ارسال کنید تا مجوز چاپ آن صادر شود.  مدت زمان صدور مجوز چاپ ممکن است بسیار طولانی باشد و باید صبر کرد.

مرحله چهارم:‌ صحافی و چاپ کتاب

کتاب پس از اخذ مجوز چاپ، با توجه به تیراژ، نوع چاپ آن تعیین می‌شود و پس از چاپ، در مرحله صحافی، جلدگذاری، تا کردن و برش کتاب صورت می‌گیرد.

مرحله پنجم: اخذ مجوز پخش

آخرین مرحله چاپ کتاب، اخذ مجوز پخش است که بدون آن امکان فروش کتاب و یا اخذ امتیاز در مصاحبه دکتری وجود ندارد و پس از اخذ آن، کتاب قابل پخش است.

هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب

بعد از آشنایی با مراحل تبدیل پایان نامه به کتاب حال بهتر است درباره هزینه‌های فرمت‌بندی، چاپ و نشر کتاب برای پژوهشگران بدانید. فاکتور های بسیار مهمی است که در تعیین هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب تاثیر دارد. از مهم ترین این عوامل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تعداد کلمات پایان نامه
  • زمان تحویل
  • خدمات درخواستی
  • تعداد صفحات کتاب
  • جنس کاغذ
  • تعداد جلد
  • قطع کتاب
  • چاپ رنگی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *