مزایای آزمون صلاحیت حرفه ای پرستاران

صلاحیت حرفه ای پرستاران چیست و چه مزایایی دارد؟

آزمون صلاحیت حرفه‌ای پرستاری چیست؟ آزمون صلاحیت حرفه ای پرستاران برای تمام دانشجویان پرستاری، اتاق عمل و حتی دانشجویان بیهوشی هر 6 ماه یک بار (2 بار در سال) به صورت هماهنگ کشوری برگزار می شود.

با توجه به اینکه در حال حاضر شرکت در این آزمون اجباری نیست داوطلبان می توانند به راحتی ثبت نام نمایند و گواهی صلاحیت حرفه‌ای پرستاری خود را تا رقابت جدی تر نشده است، دریافت کنند. چرا که ممکن است در آینده این آزمون اجباری شود و وجود این گواهی در رزومه شغلی یک پرستار بسیار اهمیت دارد.

آزمون صلاحیت حرفه‌ای پرستاری (Nursing Professional Qualification Test) یکی از مهم ترین آزمون های وزارت بهداشت برای دانشجویان علوم پزشکی است که شباهت زیادی به آزمون RN دارد.

دانشجویانی که مدرک کارشناسی رشته هایی همچون پرستاری، اتاق عمل و هوشبری را اخذ کرده اند می توانند در این آزمون شرکت کنند. هم چنین افرادی نیز که قصد ارائه خدمات مراقبتی در مراکز بهداشتی، درمانی، بیمارستان ها و حتی منازل را دارند نیز می بایست در این آزمون شرکت نمایند.

این آزمون هر 6 ماه یکبار در کشور برگزار می شود و اطلاعات و دانش داوطلبان را در زمینه های روانشناختی، مراقبتی، ارتقا سلامتی و … ارزیابی می کند. اطلاعات جامع درباره این آزمون حرفه ای در ادامه مطلب برای شما عزیزان جمع آوری شده است. با ما همراه باشید:

مزایای کسب مدرک آزمون صلاحیت حرفه‌ای پرستاری

همان طور که گفته شد این آزمون در حال حاضر اجباری نیست اما با این حال از متقاضیان زیادی برخوردار است. دلیل آن وجود مزایای فوق العاده اخذ مدرک این آزمون می باشد. از مهم ترین مزایای آزمون صلاحیت حرفه‌ای پرستاری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رزومه حرفه ای پرستاران
  • افزایش آگاهی اطلاعات حقوقی پرستاران
  • عملکرد مناسب پرستار بر اساس وظایف قانونی آن
  • مصونیت پرستاران از مشکلات حقوقی و قانونی
  • به روز شدن اطلاعات و دانش پرستاران
  • افزایش کیفیت خدمات پرستاری

هدف صدور پروانه صلاحیت حرفه‌ای پرستاری چیست؟

 افرادی که قصد فعالیت در کادر بیمارستان، کلینیک ها، خیریه، مرکز مشاوره، تامین اجتماعی، مراکز بهداشتی، آموزشی، توانبخشی، منازل و مراکز درمانی دولتی و غیر دولتی را دارند می بایست در این آزمون شرکت کنند. بنابراین می توان گفت که کاربرد اصلی شرکت در این آزمون برای دانشجویان و فارغ التحصیلانی است که قصد ارائه خدمات مراقبتی در هر یک از مراکز گفته شده را دارند.

مدارک مورد نیاز شرکت در آزمون صلاحیت حرفه‌ای پرستاری

اولین موردی که برای شرکت در این آزمون به آن نیاز دارید قطعا دارا بودن مدرک کارشناسی، کارشناسی ارشد یا دکتری رشته های پرستاری، اتاق عمل و بیهوشی می باشد. توجه نمایید که حتما باید فارق التحصیل شده باشید تا در این آزمون شرکت کنید. اعتبار مدرک صلاحیت حرفه‌ای پرستاری نیز 5 سال می باشد. توجه داشته باشید که نیروهای طرحی نیز می توانند در این آزمون شرکت کنند اما اعتبار مدرک آن ها 2 سال می باشد.

از دیگر مدارک مورد نیاز می توان به تصویر کارت ملی، تمام صفحات شناسنامه، تصویر آخرین مدرک تحصیلی، یک قطعه عکس 3*4، تصویر اصل دانشنامه دوره کارشناسی، ارشد یا دکتری و یا گواهی فراغت از تحصیل اشاره کرد

هم چنین برای شرکت در آزمون صلاحیت حرفه ای پرستاری می بایست در سایت sanjeshp.ir ثبت نام نمایید.  معمولا آزمون در نیمه دوم شهریور و بهمن ماه برگزار می شود و شما داوطلبان باید 2 تا 3 هفته قبل از این تاریخ در سایت ثبت نام نمایید. البته توجه کنید که تاریخ ثبت نام آزمون صلاحیت حرفه ای پرستاری در سایت سنجش و سایت های دانشگاه علوم پزشکی کشور نیز به اطلاع افراد خواهد رسید.

مباحث آزمون صلاحیت حرفه‌ای پرستاری

در این قسمت مقاله به بودجه بندی پرسش های آزمون می پردازیم. مهم ترین مباحثی که تا این لحظه در سوالات آزمون صلاحیت حرفه‌ای پرستاری مطرح شده است عبارتند از:

محیط مراقبتی موثر و ایمن(کنترل عفونت و ایمنی، احتیاطات استاندارد، پیشگیری حوادث): 22 درصد

حفظ و ارتقا سلامت(خودمراقبتی، انتخاب سبک زندگی، مراقبت های دوران بارداری): 12 درصد

تمامیت روان شناختی(مفاهیم بهداشت روانی، محیط درمانی و پویایی خانواده، تاثیرات مذهبی و معنوی در سلامت): 10 درصد

تمامیت فیزیولوژیک(آسایش و مراقبت های اساسی، درمان های دارویی و تزریقی، کاهش خطر بالقوه، سازگاری فیزیولوژیک ): 56 درصد

منابع آزمون صلاحیت حرفه‌ای

حال که با مزایا و مدارک مورد نیاز جهت شرکت در آزمون صلاحیت حرفه‌ای پرستاری آشنا شده ایم بهتر است به معرفی منابع این آزمون بپردازیم. معمولا منابع این آزمون تا حد زیادی شبیه به  آزمون دکتری پرستاری می باشد. از مهم ترین منابع صلاحیت حرفه ای پرستاری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

منابع رشته پرستاری آزمون صلاحیت حرفه‌ای

Berman A, Snyder Sh, Frandsen G, Kozier & Erb’s, ” Fundamentals of Nursing, Concepts, Prosses”, and Practice,(2016) 10th edition, New Jersey: Pearson Education Inc. (پرستاری کوزیر و ارب)

Potter P, Perry AG, Stockert P, Hall Am, “Fundamental of Nursing”, ( 2017) 9th edition, St. Lovis: Elsevier. (اصول پرستاری پاتر و پری)

Townsend, Mary C., Morgan, Karyn I. Psychiatric mental health nursing: concepts of care in evidence-based: Ninth edition. Philadelphia, PA: F. A. Davis Company, [2018]. (سلامت روان در پرستاری)

Hinkel Jl, Cheever KH. Brunner& Suddarth’s Textbook of MedicalSurgical Nursing(2017) 14th edition. Wolters Kluwer Health. (کتاب برونر و سودارث)

Hockenberry M,Wilson D ,Rodgers Cc. Wong’s Essentials of Pediatric Nursing, (2020) 11th Edition. Elsevier pub. (پرستاری کودکان وونگ)

منابع آزمون صلاحیت حرفه‌ای رشته اتاق عمل

Phillips, Nancymarie. Berry & Kohn’s Operating Room Technique. 2018, seventh edition, Elsevier. Mosby. (تکنیک اتاق عمل بری و کوهن)

منابع آزمون صلاحیت حرفه‌ای رشته هوشبری

Robert K. Stoelting, Ronald D. Miller. Basics of Anesthesia. Latest Ed. (مبانی بیهوشی میلر)

John Nagelhout. & Karen L.Zaglaniczny. Nurse Anesthesia. Latest Ed. (کتاب پرستار بیهوشی)

Paul Marino.The ICU book .Wolters Kluwer Health .Latest Ed (کتاب ICU)

با توجه به اینکه این آزمون هر 6 ماه یک بار برگزار می شود و منابع نسبتا زیادی دارد به داوطلبان آن پیشنهاد می شود درسنامه جامع صلاحیت حرفه ای پرستاری را حتما مطالعه نمایند. متن این کتاب مطابق با بودجه بندی سوالات آزمون گردآوری شده است و از نمونه سوالات آزمون نیز برخوردار می باشد.

کتاب QRS آزمون صلاحیت حرفه ای پرستاران

کتاب مرور سریع آزمون صلاحیت حرفه ای پرستاران QRS که توسط استاد گرامی سرکار خانم صدیقه سالمی و همکاران ایشان تهیه شده، حاوی نکات طلایی و خلاصه و مهم برگرفته از آخرین کتاب های مرجع پرستاری که معرفی شده وزارت بهداشت است و می تواند برای علاقه مندانی که فرصت مطالعه‌ی کامل کتاب‌ها را ندارند، یاری کننده باشد.

برای مشاهده اطلاعات کامل‌تر و خرید کتاب QRS صلاحیت حرفه ای پرستاران می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید.
صلاحیت حرفه ای

کتاب بانک سوالات صلاحیت حرفه ای پرستاری

کتاب مرور سریع آزمون صلاحیت حرفه ای پرستاران QRS که توسط استاد گرامی سرکار خانم صدیقه سالمی و همکاران ایشان تهیه شده، حاوی نکات طلایی و خلاصه و مهم برگرفته از آخرین کتاب های مرجع پرستاری که معرفی شده وزارت بهداشت است و می تواند برای علاقه مندانی که فرصت مطالعه‌ی کامل کتاب‌ها را ندارند، یاری کننده باشد.

برای مشاهده اطلاعات کامل‌تر و خرید کتاب بانک سوالات صلاحیت حرفه ای پرستاری می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید.
صلاحیت حرفه ای
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *